Meer over de inhoud
De cursus is opgebouwd uit verschillende modules:
Basismodule copywriting
Je leert effectieve wervende en informerende teksten schrijven voor verschillende media. Bijvoorbeeld voor blogs, nieuwsbrieven, advertenties of abri posters. Daarbij houd je rekening met de doelstelling van een tekst. Moet deze overtuigen, informeren of entertainen? Ook houd je altijd de doelgroep voor ogen en pas je je aanspreekvorm en tone of voice aan op de lezer. Tegelijkertijd schrijf je altijd in een stijl die past bij de afzender.
Daarnaast leer je in deze module conceptueel schrijven. Daarbij werk je vanuit een idee en combineer je tekst en beeld tot een effectieve boodschap.
Reclame copywriting
Deze module gaat uitgebreid in op het werken bij een reclamebureau of op een reclame-afdeling. Het totale creatieproces, van opdracht tot uitwerking, wordt behandeld. Zo leer je bijvoorbeeld een briefing analyseren, op basis hiervan een creatief campagne-concept ontwikkelen en dit concept presenteren. Bij het ontwikkelen, toetsen en onderbouwen van je concept maak je gebruik van belangrijke begrippen en modellen uit de hedendaagse (neuro)marketing.
Ook de uitwerking van het concept komt uitgebreid aan bod. Je leert je idee zowel conceptueel als tekstueel uitwerken in pay-off’s, campagnethema’s en bodycopy voor verschillende middelen. Daarbij leer je tekst en beeld op een aansprekende manier combineren.
Online copywriting
Schrijven voor online kanalen, iedere copywriter krijgt er mee te maken. Online kanalen zijn immers steeds vaker de belangrijkste media binnen een campagne. Deze module bouwt verder op de stof uit de basismodule en gaat daarbij uitgebreid in op het schrijven voor online media.
Je leert in deze module o.a. over de specifieke kenmerken van online teksten en platforms. Ook leer je denken vanuit een customer journey, een contentstrategie bepalen en vindbare SEO-teksten schrijven.
Je leert in deze module uiteenlopende tekstsoorten schrijven voor alle soorten websites en social media. Ook is er aandacht voor conversiegericht schrijven en UX-copy. Tot slot leer je schrijven voor chatbots en mobiele applicaties (apps).
Search Engine Optimization
Hoe laat je een website zo hoog mogelijk scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google? Dat is de vraag die centraal staat in deze module. Je ontdekt hoe Google websites bekijkt en wat je kunt doen om hierop in te spelen. Zo leer je o.a. over contentaanpassingen, technische aanpassingen, linkbuilding en stylesheets. Belangrijke ontwikkelingen worden besproken en je leert de belangrijkste componenten van zoekmachineoptimalisatie toepassen. Bovendien leer je een Google Analytics account en property opzetten.