HBO-bachelor Informatica (Software engineering)

  • Flexibel studeren
  • Je docent is altijd bereikbaar
Beoordeling LOI:

€ 259,00 p/m Meer informatie

HBO-bachelor Informatica (Software engineering)

Met de HBO-opleiding Informatica (Software engineering) leer je complexe software ontwikkelen. Veelgevraagde kennis! Je volgt modules over programmeren, testen, software design, infrastructuur, cloud computing en IT economics. Ook volg je... Lees meer

Met de HBO-opleiding Informatica (Software engineering) leer je complexe software ontwikkelen. Veelgevraagde kennis! Je volgt modules over programmeren, testen, software design, infrastructuur, cloud computing en IT economics. Ook volg je een minor naar keuze. Je behaalt met deze Informatica-opleiding een wettelijk erkend HBO-bachelorgetuigschrift. Er is een grote vraag naar software engineers. Na deze opleiding heb je dan ook prima arbeidsmarktperspectieven!

Over deze opleiding

Infomercial HBO BA - MA - AD - Post BA - HBO-minor
  • Behaal een erkend bachelorgetuigschrift
  • Inclusief vakliteratuur
  • Begeleiding door ervaren professionals
  • Veel aandacht voor je vaardigheden

Erkenningen & samenwerkingen

Bel 071 – 545 1234
  • Vragen of persoonlijk advies?
  • Telefoon Bel 071 - 545 1234
  • Whatsapp WhatsApp
  • Kalender Adviesgesprek
  • Mail Stuur een e-mail
  • Help Veelgestelde vragen
Uitgebreide opleidingsinformatie

Algemene informatie

Carrière maken als software developer en engineer? Kies dan voor de HBO-bachelor Software engineering. Het doel van deze opleiding is om (toekomstige) software engineers op te leiden tot professionals die bekwaam zijn om complexe software te kunnen ontwikkelen. De inhoudelijke focus ligt hierbij op alle stappen van de lifecycle van applicatiesoftware; het design, het bouwen, het testen en het in productie nemen. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de steeds complexere (bedrijfs)context waarbinnen deze applicatiesoftware wordt ontworpen en gemanaged.

De HBO-bachelor Software engineering van LOI Hogeschool bereidt je perfect voor op een uitdagende en verantwoordelijke functie in de ICT. Je volgt een zeer volledig en actueel programma. In de propedeuse komen o.a. PHP & MySQL, Javascript en Ambi E-CF infrastructure aan bod. In de hoofdfase verbreed en verdiep je je kennis met onder meer Low code development, Software design en IT economics en kies je een van de vijf minors: UX Specialist, Test Specialist, Security Specialist, IT Architect of AI.

Tijdens de opleiding voer je regelmatig gerichte praktijkopdrachten uit. Dit garandeert een optimale verbinding tussen theorie en praktijk, waardoor jij je als professional effectief ontwikkelt. Je kunt de praktijkopdrachten meestal uitvoeren binnen je eigen organisatie. En dat scheelt veel tijd! Naast de praktijkopdrachten is er ook een praktijkperiode in de opleiding opgenomen waarin je onder meer werkt aan de generieke HBO-competenties en toepasselijke beroepscompetenties.

De bacheloropleiding HBO Software engineering is zeer actueel en sluit aan op functieprofielen zoals deze zijn gedefinieerd in het European e-Competence Framework (e-CF). Het diploma heeft dan ook een hoge en duidelijk herkenbare waarde op de nationale en internationale arbeidsmarkt.

Vraag de studiegids aan

  • Alle informatie over je opleiding.
  • Meer over studeren bij de LOI.
  • Binnen enkele minuten in je mailbox.
Studiegids aanvragen

Daarom kies je voor de opleiding HBO-bachelor Informatica (Software engineering)

  • Directe koppeling met de praktijk.
  • Opleiding sluit volledig aan op het European e-Competence Framework, dé internationale standaard voor ICT’ers.
  • Inclusief alle benodigde vakliteratuur.
  • Train je vaardigheden tijdens de contactdagen.
Vooruitlopen op de vraag van de toekomst
Dr. Yuri Bobbert

Voorzitter beroepenveldcommissie ICT


Lees het interview

Doelgroep en toelating

Hulp bij je studiekeuze?

Heb je nog vragen of wil je advies over je studiekeuze? We helpen je graag in een persoonlijk telefonisch gesprek.

Plan je adviesgesprek

Doelgroep en beroep

De bacheloropleiding HBO Software engineering is bestemd voor iedereen die een carrière in de ICT ambieert en een diploma met een hoge en duidelijk herkenbare waarde op de internationale arbeidsmarkt wil behalen. Bovendien is deze bacheloropleiding zeer geschikt voor iedereen die al werkzaam is binnen de ICT, maar een volgende stap wil zetten in zijn of haar carrière of zich wil specialiseren in een bepaalde richting.

Je volgt deze opleiding via flexibel deeltijdonderwijs. Deeltijdopleidingen zijn bij uitstek geschikt voor professionals die een opleiding willen volgen naast een baan.

Taken en verantwoordelijkheden
De software engineer vertaalt binnen een agile, waterval of hybride opererende organisatie de koers van de organisatie doorlopend naar de benodigde informatiesystemen. Je bent in deze rol een vertrouwde adviseur voor de organisatie en kan bijvoorbeeld adviseren over make-or-buy besluiten. Naast adviseren kan de software engineer dit advies realiseren. Hierbij kun je de gewenste informatiesystemen ontwerpen, complexe ontwikkeltaken en testwerkzaamheden uitvoeren en de software in productie (laten) nemen. Vaak zal de software engineer, vanuit diepgaande kennis van het ontwikkelproces, ook leiding geven aan het tot stand komen van te ontwikkelen software.

Het werkterrein van de software engineer is daar waar software gemaakt wordt. De software engineer is werkzaam bij vaak grote en complexe organisaties, waarbij ICT een belangrijke ondersteunende, maar ook strategische rol speelt. Voorbeelden zijn o.a. corporate bedrijven, overheidsorganisaties, nutsbedrijven, maar ook grotere MKB-bedrijven. Ook kan de software engineer werkzaam zijn bij organisaties die software maken voor derden zoals aanbieders van saas-oplossingen maar ook bij detacheringsbedrijven.

Arbeidsmarktperspectieven
Deze opleiding biedt goede kansen op de arbeidsmarkt. Er is veel vraag naar software developers en engineers. De tekorten lopen steeds meer op en de vacatures kunnen nauwelijks vervuld worden. Het gaat om software engineers van allerlei soorten: front-end, back-end, database developers en full stack developers maar ook scrum masters, test managers etc. Interessante en uitdagende functies, die ook nog eens veel doorgroeimogelijkheden bieden! Zo kun je je uiteindelijk specialiseren tot UX Specialist, Test Specialist, Security Specialist of IT Architect.

Toelating

Je kunt je direct inschrijven voor deze opleiding als je beschikt over een van de onderstaande diploma’s of bewijzen:

  • HAVO-diploma
  • VWO-diploma
  • MBO 4-diploma
  • Propedeusegetuigschrift (HBO of WO)
  • Diploma kort HBO-programma LOI Hogeschool
  • Diploma Associate degree (Ad)
  • Behaalde 21+-toets

Niet de juiste vooropleiding? Doe de HBO 21+ toets!

Met de HBO 21+ toets wordt getoetst of je het niveau van een HBO-opleiding aankunt. De toets bestaat uit meerkeuzevragen op het gebied van taal, rekenen en logica. Naar aanleiding van de uitslag krijg je een advies van de toelatingscommissie van LOI Hogeschool of je wel of niet met de opleiding van je keuze kunt starten. De HBO 21+ toets kan iedere werkdag digitaal worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Op de dag van de toets moet je minimaal 21 jaar zijn.

Het afleggen van de HBO 21+ toets kost € 89,-. Schrijf je je hierna in voor een HBO-bacheloropleiding of Associate degree bij LOI Hogeschool? Dan krijg je dit bedrag van ons terug en is je 21+ toets dus gratis!

Extra tijd nodig?
Heb je dyslexie, dyscalculie of denk je om een andere reden recht te hebben op meer tijd? Dan is het mogelijk om extra tijd aan te vragen voor het examen. Stuur in dat geval je NAW-gegevens, plus een medische verklaring van dyslexie of dyscalculie, naar examenbureau@loi.nl. Je medische verklaring wordt vervolgens gecheckt, waarna het examenbureau contact met je opneemt over het boeken en betalen van het examen.

Klik hier voor meer informatie en om je direct aan te melden

Toelating met een kort HBO-programma

Ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je ook tot een HBO-bacheloropleiding of Associate degree worden toegelaten op basis van een kort HBO-programma van LOI Hogeschool. Ieder kort HBO-programma geeft recht op toelating. Wel kunnen er aanvullende (wettelijke) toelatingsvoorwaarden van toepassing zijn.

We raden we je aan om te kiezen voor een kort HBO-programma dat modules omvat uit de bachelor of Associate degree die je wilt volgen. Je behaalt dan niet alleen een waardevol diploma, maar kunt bij doorstroming vaak meteen vrijstelling aanvragen voor de inhoudelijk overeenkomende module(s).

Inhoud van de opleiding

Gratis proefles

  • Maak kennis met studeren bij de LOI.
  • Bekijk een hoofdstuk uit het lesmateriaal.
  • Ontdek de online leeromgeving.
Vraag de proefles aan

Inhoud van de opleiding HBO-bachelor Informatica (Software engineering)

De HBO-bachelor Software Engineering biedt een volledig en actueel programma waarin je theorie direct koppelt aan de praktijk. In het eerste jaar leg je een stevige basis met modules als PHP & MySQL, JavaScript, HTML/CSS, Visual C#, IREB CPRE Foundation en ISTQB Certified Tester Foundation Level. Je oriënteert je op het beroep en ontdekt wat er komt kijken bij softwareontwikkeling en IT-infrastructuur. In de hoofdfase verdiep je je kennis verder met modules die specifiek gericht zijn op software engineering, zoals Low Code Development, Agile Scrum, PRINCE2, Secure Programming, Frameworks en IT Sourcing & Regie. Daarnaast kies je een specialisatie via een van de vijf minors: UX Specialist, Test Specialist, Security Specialist, IT Architect of AI. Tijdens de opleiding voer je regelmatig praktijkopdrachten uit, vaak binnen je eigen organisatie, waarbij je direct waardevolle resultaten oplevert — denk aan het ontwikkelen van een interactieve webapplicatie of het schrijven van een adviesrapport over applicatiearchitectuur. In de afstudeerfase doe je praktijkgericht onderzoek en rond je je opleiding af met een afstudeeropdracht die aansluit op jouw ambities. Doorlopend werk je aan je onderzoeksvaardigheden en leer je hoe je jouw kennis effectief inzet in de praktijk. Zo ben je straks optimaal voorbereid op een succesvolle carrière in software engineering.

Het studieprogramma

Het studieprogramma van de HBO-bachelor Informatica (Software engineering) bestaat uit een propedeuse, een hoofdfase en een afstudeerfase. Bij deze opleiding kun je 240 EC's halen. In een cluster volg je een aantal modules rondom hetzelfde thema. De meeste clusters worden afgesloten met een praktijkintegratiemodule. In deze modules combineer je de opgedane kennis en pas je deze toe in een praktijksituatie.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • Portfolio

    Het hoofddoel van het portfolio is het inzichtelijk maken van de compentieontwikkeling van de student. In de module komt theorie aan bod over zelfreflectie en -beoordeling en de verschillende leerroutes om sturing te geven aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling. De student bepaalt zijn leerroute en stelt doelen op. Door middel van reflectieopdrachten toont een student aan alle vereiste beroeps- en opleidingscompetenties op het eindniveau van de opleiding te beheersen. Tevens voorziet de module in de studiebegeleiding door de coach gedurende de gehele opleiding.

  • Algemene beroepsoriëntatie

    Het hoofddoel van de module is dat je leert je enerzijds persoonlijk te profileren in de beroepsomgeving van de studie waarin je werkt of gaat werken door het werkveld te analyseren en de benodigde competenties en beroepscodes te relateren aan je eigen sterktes en zwaktes. Anderzijds leer je in groepsverband projectmatig samen te werken aan het in kaart brengen van bedrijfskundige en ethische aspecten van een arbeidsorganisatie. Dit alles met als doel dat je de beoogde werkomgeving en het hbo-niveau daarbinnen leert kennen in relatie tot jezelf.

    In deze module staan twee eindopdrachten: het beroepsproduct (IBP) en het projectverslag. Je maakt een van deze twee eindopdrachten om de module af te ronden. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • HTML5 en CSS

    Het hoofddoel van de module is het verwerven van voldoende kennis voor het technisch ontwerpen (niet grafisch vormgeven), bouwen en beheren van websites met behulp van HTML5 en CSS. De module is stap voor stap opgebouwd en behandelt eerst het markeren van HTML, waarna de vormgeving aan de orde komt met CSS. Door HTML en CSS gezamenlijk toe te passen, kan een technisch correcte website worden gebouwd.

  • Programmeren in JavaScript

    In deze module leer je interactieve, platformonafhankelijke webpagina's en -applicaties te maken met behulp van JavaScript en de bij JavaScript behorende voorzieningen. Je verkrijgt inzicht op de mogelijke client-side toepassingen van JavaScript.

  • PHP en MySQL

    Bij dynamische websites wordt veelvuldig gebruikgemaakt van PHP in combinatie met MySQL-databases. In deze praktische module verkrijg je de kennis en vaardigheden voor het maken van een dynamische webapplicatie met een achterliggende database. Je leert werken met expressie en controlestructuren, functies en objecten, arrays, MySQL en databases en de beveiliging van de webapplicatie.

  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Praktijkintegratie Software development quick start

    Het hoofddoel van de module is het met behulp van HTML5, CSS3, JavaScript en PHP (inclusief MVC) en MySQL zelfstandig een effectieve, dynamische en betrouwbare applicatie realiseren die gebruikmaakt van een database.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Effectief communiceren

    Het hoofddoel van de module is dat studenten zich zowel mondeling als schriftelijk correct en effectief kunnen uitdrukken en in staat zijn een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een interculturele context.

  • IREB® CPRE Foundation

    Deze module behandelt de theoretische basis van requirements engineering en de praktische toepassing. Je kunt requirements opstellen en prioriteren met de in het vakgebied gangbare methoden en technieken. Je kunt het proces van het opstellen begeleiden en daarbij de verschillende belangen van de stakeholders wegen.

  • Programmeren in C#

    Het hoofddoel van de module is om de student (met enige programmeerervaring) in staat te stellen C# Windows-applicaties te bouwen op basis van een objectgeoriënteerde aanpak. De module behandelt eerst de fundamenten van de taal C# en begeleidt daarna de student via praktijkgerichte oefeningen naar de juiste vaardigheden om als professionele .NET-ontwikkelaar de arbeidsmarkt te betreden. De student bouwt in deze module een solide basis op om daarna in de praktijk door te kunnen groeien naar expertniveau.

  • Java programmeren

    Het hoofddoel van de module is: professionals in staat te stellen om eenvoudige programma’s te schrijven in Java (versie 8), waarbij zij gebruik maken van de juiste datatypen, operatoren, beslissingsmechanismen en herhalingslussen. Verder maken ze op correcte wijze gebruik van methoden en van de principes van overerving, ze weten hoe ze fouten en uitzonderingen moeten afhandelen en ze weten hoe ze een aantal nader te noemen klassen uit de Java-API moeten toepassen.

  • Programmeren in Python

    Gedurende deze module komen alle belangrijke algemene concepten van Python aan bod, zoals controlestructuren, functies, datastructuren, file-io en exception handling.

    U leert uw weg vinden in de uitgebreide bibliotheken met herbruikbare code. In de tool IDE (integrated development environment) Wing 101 leert u aan de hand van aansprekende opdrachten de code te maken, deze te testen en te debuggen.

  • AMBI e-CF®: Infrastructure

    Het doel van deze module is je basiskennis en inzicht te bieden in de IT-infrastructuur.

  • ISTQB® Certified Tester Foundation Level

    De student verwerft kennis en vaardigheden omtrent het testen van informatiesystemen. De module bevat alle basisvaardigheden over testen. Er wordt ingegaan op het belang van testen, het testen in relatie tot systeemontwikkeling en de fundamenten van een gestructureerd testproces. De verschillende fasen in een testproject worden toegelicht en een aantal testtechnieken worden behandeld.

  • Praktijkintegratie Software development full cycle

    In deze module laat je zien eisen en wensen binnen een praktijkopdracht te kunnen vertalen naar een functioneel en technisch ontwerp, en op basis van standaard technieken een webapplicatie te kunnen bouwen en testen. De professional toont aan in staat te zijn op heldere wijze te communiceren met belanghebbenden over de werkwijze en (deel)producten.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 2
  • Basis BPM

    Deze module geeft in de eerste plaats een introductie in de grondslagen van Business Process Management. De focus ligt op bedrijfsprocessen, de BPM-cyclus en de relatie met de INK- en BBSC-modellen. Ook komen praktijksituaties vanuit een BPM-perspectief aan bod.

  • Data and design

    Deze module behandelt de basis van het vakgebied van datamodellering en gaat in op de verschillende frameworks, modellen en tooling die beschikbaar zijn rondom data.

  • Information risk management

    Organisaties zijn in toenemende mate afhankelijk van betrouwbare informatie. Tegelijkertijd lopen ze met hun informatiesystemen allerhande risico's op ernstige verstoringen. De module Information risk management is gericht op het uitvoeren van een risicoanalyse van een wijziging in een informatiesysteem. Daarnaast is het doel om een overzicht te geven van maatregelen om de relevante risico's te mitigeren teneinde een bepaald beveiligingsniveau te bereiken.

  • Low-code en no-code development

    De snelheid waarmee organisaties moeten veranderen, is enorm toegenomen. Ook is de vraag naar complexe informatiesystemen (in welke vorm dan ook) aan het toenemen. Dit zorgt voor een enorme druk op de efficiëntie van het ontwerp/bouw en testtraject. Nieuwe methoden en gereedschappen ontstaan in een hoog tempo. Voorbeelden hiervan zijn de no-code/low-code platforms die een verbetering van de ontwikkelsnelheid laten zien van zelfs een factor 10.

    Hoofddoel van deze module is het verwerven van voldoende kennis voor het ontwerpen en bouwen van een no-code webapplicatie. De module behandelt eerst de verschillende soorten low- en no-code ontwikkelomgevingen, datamodelleren en procesmodelleren en gaat daarna in op de specifieke eigenschappen van een no-code ontwikkelomgeving waarmee een complete webapplicatie wordt gebouwd.

  • Projectmanagement - Agile

    In deze module leer je over agile werken en denken. Scrum is de methode waar de nadruk op ligt, maar ook andere agile methodes passeren de revue. Je leert over planningen en schattingen maken. Na deze module kun je berekeningen maken en volledig volgens agile werken!

  • Praktijkintegratie Software development in context

    Het doel van deze praktijkintegratiemodule is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module: 

    • Kun je kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren;
    • Ben je je bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Werken onder architectuur

    Het hoofddoel van de module Architectuur is het bijbrengen van kennis op het gebied van de verschillen in Enterprise- en ICT-architecturen, de methodieken die er zijn voor het ontwerpen van een architectuur, het kunnen opstellen van een PSA in een project en de verschillende soorten architectuurprincipes. Na afronding van de module kun je een gedegen advies geven aan de organisatie welke architectuur het bestpassend is en onderbouwen en verklaren waarom dit zo is.

  • Software design

    In deze module worden de kandidaten bekend gemaakt met methoden en technieken om op een objectgeoriënteerde manier software te ontwerpen. Hierin wordt aandacht besteed aan het ontwerpen in van de statische structuur en het dynamische gedrag van software.

  • Secure programming

    In deze module gaat u aan de slag met veiligheidsprincipes, zoals STRIDE/ASF en SOLID. U leert hoe u risicoanalyses opstelt en privilegegrenzen aangeeft in het ontwerp van applicaties en hoe u deze aanpast om veiligheidsbedreigingen in een applicatie te voorkomen.

  • Design patterns en frameworks

    Het hoofddoel van de module is dat u als (aankomend) professional herkent welke design patterns van toepassing zijn op verschillende beoogde softwareoplossingen, welke frameworks in deze oplossingen het best gebruikt kunnen worden en welke overwegingen bij deze keuzes een rol spelen.

  • API-management

    Het hoofddoel van de module is dat de professional voor een te ontwikkelen web-API kan bepalen of deze RESTful en/of gebeurtenisgestuurd moet zijn en dat hij op basis daarvan een ontwerp kan maken, inclusief documentatie. Daarnaast moet de professional het ontwerp van een bestaande SOAP-API kunnen begrijpen en aanpassen.

  • Praktijkintegratie Software engineering

    In deze praktijkintegratiemodule ga je een opdracht uitvoeren. Je beschrijft en analyseert een complex informatievraagstuk om op basis hiervan een adviesrapport en implementatieplan op te stellen, waarbij gebruikgemaakt wordt van de opdracht, de bestaande applicatiearchitectuur, de vereisten van de software, de gewenste functionaliteiten, de technische specificaties, de te hanteren code, de betrokken stakeholders, de geldende wet- en regelgeving en de benodigde middelen en rekening houdend met de organisatorische, technische en juridische dilemma’s.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief. 
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3
  • Inleiding cloud computing

    Met deze module verkrijg je basiskennis over en inzicht in cloud computing. Hiermee kun je bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan de implementatie van cloud computing in een organisatie. Nada je de module hebt afgerond, beschik je over basiskennis van cloud computing ten aanzien van toepassing, techniek, invloed op de organisatie en gangbare cloud computing-platforms. Ook ben je dan in staat om op basis hiervan deel te nemen aan implementaties van cloud computing.

    Aan de hand van deze module kun je desgewenst het EXIN-certificaat Cloud Computing Foundation behalen.

  • IT sourcing en regie

    De rol van IT in de bedrijfsvoering wordt steeds groter. De manier waarop organisaties hun dienstverlening inkopen verandert door steeds nieuwe technologieën die beschikbaar komen en nieuwe modellen die deze technologieën aanbieden. Al deze veranderingen zorgen ervoor dat sourcing en regievoering op de sourcende partijen van groot belang is. In deze module ligt de focus op de IT-sourcingstrategie en regiestructuur voor een change van de informatievoorziening binnen een organisatie. Je leert te adviseren over het procurementproces en het ecosysteem van verschillende serviceproviders.

  • IT Economics

    De module biedt inzicht in de relatie tussen de inhoud van een IT-change of -implementatie en de financiële consequenties daarvan.​ Je leert een businesscase op te stellen en daarin expliciet het financiële component van de business case inzichtelijk te maken. Op basis van deze gegevens en aan de hand van instrumenten als NPV en IRR kun je vervolgens beoordelen wat de haalbaarheid van de businesscase is.

  • Agile organiseren

    De module is gericht op het geven van advies hoe de lifecycle van een informatiesysteem op een agile manier kan worden georganiseerd in een multisysteem-omgeving.

  • Advies- en coachingsvaardigheden

    Het hoofddoel van de module is het opbouwen van basiskennis met betrekking tot advies- en coachingvaardigheden en het toepassen van vaardigheden in de adviesrol en coachrol daarvan binnen een technische omgeving. 

  • Praktijkintegratie Software engineering in context

    In deze module gaat de student aan de slag met het effectief analyseren en beheren van softwareprojecten in een professionele context. De nadruk ligt hierbij op het ontwikkelen van een solide basis in software-engineering en projectmanagement, waarbij complexe informatievraagstukken worden gekoppeld aan praktische oplossingen. Studenten leren complexe informatievraagstukken te analyseren en relevante eisen te identificeren, met een focus op gestructureerde en onderbouwde besluitvorming. Ze ontwikkelen project- en implementatieplannen waarin methodieken worden toegepast die gangbaar zijn in de software-industrie, zoals scrum of waterfall. Studenten ontwikkelen hun vermogen om te communiceren en samen te werken, met een nadruk op rollen, verantwoordelijkheden en stakeholdermanagement en ze passen hun kennis toe door plannen op te leveren die voldoen aan professionele standaarden, inclusief een kritisch reflectieverslag.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar een van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Praktijk

    Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van de generieke hbo-competenties binnen de beroepscontext en het reflecteren op het eigen handelen.

  • Fase 3 – UX specialist
  • UX research & design

    De professional onderzoekt de gebruikersnoden en wensen ten behoeve van het ontwerp van een app middels gebruikersobservatie en interviews. De gebruikers en hun gedrag worden in kaart gebracht met behulp van standaardgereedschap en technieken in UX research. Op basis van deze inzichten ontwikkelt de student een creatief concept waarbij een optimale gebruikservaring centraal staat.

    De professional vertaalt dit concept achtereenvolgens in een papieren prototype. Met dit prototype worden gebruikerstesten uitgevoerd en op basis van de gebruikersfeedback wordt het ontwerp geëvalueerd.

    Na afronding van deze module begrijpt de student de onderscheidende waarde van een user experience benadering t.o.v. een ‘technology-led’- of een ‘business-led’-benadering. Ook heeft hij geleerd om gebruikers en gebruikersgedrag gestructureerd te documenteren en te visualiseren met behulp van gereedschap en technieken die veel door UX researchers en ontwerpers gebruikt worden. Binnen een multidisciplinair team kan hij zich opwerpen als verdediger van de belangen van gebruikers en onderscheidt hij zich van andere developers door een diepgaand inzicht in gebruikersgedrag, noden en wensen. Middels een iteratief ontwerpproces waarin de cyclus (i) ontwerpen, (ii) prototypen, (ii) testen met gebruikers en (iv) evalueren meermaals wordt doorlopen, kan hij een optimale gebruikservaring ontwikkelen.

  • User research

    Het hoofddoel van de module is je in staat te stellen de doelen, de houdingen en het gedrag van gebruikers van een aan het werkveld CMD gerelateerde media-uiting te onderzoeken, om met behulp van kwantitatieve en/of kwalitatieve onderzoeks- en analysemethoden gegevens te verwerken in een rapportage, waarbij geleerd wordt met persona’s te werken.

  • App design en development

    De module is gericht op het aanbrengen van het inzicht, de vakkennis en vaardigheden op het gebied van app design & development. Aan de orde komen het inventariseren van de wensen en eisen van de klant, het schrijven van use cases, het definiëren van rollen, het doen van aanbevelingen op functioneel gebied en accessibility, het ontwerpen van een User Interface en het ontwikkelen van een werkend prototype m.b.v. een framework dat binnen de industrie als standaard gezien wordt. Ook het testen, het verzamelen van gegevens zoals user data en user feedback en het doen van risico-analyse komen aan de orde.

  • Game development

    Deze module is gericht op ontwerpen en produceren van eenvoudige games ten behoeve van educatie en brand design. De concepten en theorie van game design worden in praktische en concrete cases ingezet waarbij programmeren, prototyperen en testen centraal staat. Je leert de games exporteren voor verschillende platforms, waaronder HTML5 en Adobe AIR, met als doel de animatie online te of als app voor mobiele devices.

  • Immersive media

    Na afronding van de module kan je:

    • VR, AR en MR toepassingen voor opdrachtgevers conceptualiseren binnen de context van brand design en educatie.
    • een 3D object, scene of animatie ontwikkelen binnen Cinema 4D.
    • een proof of concept opleveren met gebruik making van een techniek naar keuze, bijvoorbeeld WebGL, HTML5 canvas, threeJS, Babylon, Unity of Unreal engine.
  • Praktijkintegratie UX Specialist
  • Fase 3 – Test specialist
  • ISTQB® Advanced Test Analyst

    Deze module geeft een verdieping op het gebied van testen, waarbij ingegaan wordt op het testproces, de verantwoordelijkheid van de testmanager en de risico’s. Diverse testtechnieken komen aan bod en ook wordt er aandacht besteed aan de kwaliteit van software.

  • Code quality and code analysis
  • Testen in de organisatie

    De professional leert zijn eigen positie binnen het bedrijf te plaatsen, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen testwerkzaamheden op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Tevens leert de professional zijn werkzaamheden te herleiden naar de missie, visie en strategie van het bedrijf en de daarvoor relevante wetgeving door:

    • het ontwerpen van een teststrategie die compliant is met de missie, visie en strategie van het bedrijf, relevante kwaliteitssystemen en aanpalende wetgeving
    • te kiezen uit relevante elementen uit verschillende testmethodieken
    • zich bewust te worden van de inzetbaarheid van verschillende soorten testautomatisering
    • het belang van datamanagement te onderscheiden binnen het testproces.
  • API testing
  • Automated testing
  • Praktijkintegratie Test Specialist
  • Fase 3 – Security specialist
  • Certified Information Systems Security Professional (CISSP)

    Module biedt op gestructureerde wijze kennis en inzicht op het gebied van informatiebeveiliging en geeft een basis van waaruit het CISSP® examen succesvol kan worden afgelegd.
    Tijdens de module krijg je inzicht in het theoretische kader - (ISC)2 Common Body of Knowledge- van CISSP®, word je middels het oefenen van testvragen voorbereid op het examen en wordt kennis en begrip van de informatiebeveiliging vergaard.

  • Certified Ethical Hacker (CEH)

    Je ontwikkelt de kennis en vaardigheden voor de analyse van de kwetsbaarheden van vitale processen van een organisatie voor cybercriminaliteit. Verschillende technieken voor het ontwerpen, implementeren en evalueren van (organisatorische, technische en personele) cybersecuritymaatregelen worden behandeld. De technische maatregelen kun je in een veilige omgeving oefenen. Na afloop van deze module ben je voorbereid op het externe examen Certified Ethical Hacker.

  • IT Forensics
  • Praktijkintegratie Security Specialist

    Het hoofddoel van de module is gericht op het bevorderen van het cybersecurityvolwassenheidsniveau van een (fictieve) organisatie door middel van het treffen van (organisatorische, technische en personele) maatregelen, voortkomend uit een adviesrapport en bijbehorend implementatieplan dat is gebaseerd op een al verrichtte cybersecurity-audit. Wanneer je deze niet tot zijn beschikking heeft, kan hij gebruikmaken van de door de LOI ter beschikking gestelde (fictieve waarheidsgetrouwe) casus. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het beoordelingsrapport tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – IT Architect
  • Businessarchitectuur
  • IT-architectuur met TOGAF®9

    De module TOGAF 9.2 is geschikt voor personen en professionals, zoals een Enterprise- of Business Architect, die specifiek kennis willen opdoen van het TOGAF 9.2 framework. Dit omdat zij werken in een organisatie die TOGAF 9.2 als eis stelt, een organisatie die zich wil gaan richten op het werken met TOGAF 9.2. De module is geschikt voor personen die zich willen bekwamen in het werken met TOGAF 9.2. The Open Group Architecture Framework beschrijft een standaard in de wereld van de ontwikkeling en beheer van een Enterprise-Architectuur.  

  • AWS Certified Solutions Architect - Associate

    De module is erop gericht dat je architecturale concepten in de AWS-cloud onder de knie krijgt en dat je deze kunt toepassen in het belang van een organisatie. Alle designaspecten komen aan bod: de verschillende AWS-diensten, architectuurprincipes, schaalbaarheid, veiligheid, kosten, monitoring, beheersbaarheid, beschikbaarheid en performance.

  • Designing Microsoft Azure Infrastructure Solutions (AZ-305)

    Deze module is gericht op het ontwerpen van een infrastructuuroplossing voor een IT-cloudtechnologie zoals native Azure. Onderwerpen als het ontwerpen van een beleid, compute, applicatiearchitectuur, data-integratie, authenticatie en identiteit, netwerken, beschikbaarheid, continuïteit en migratiearchitectuur worden behandeld. je kunt de basisarchitectuur en ontwikkelprincipes toepassen met de PaaS- en IaaS-mogelijkheden met een cloudtechnologie zoals native Azure.

    Na afloop ben je voorbereid op het Microsoft-examen Designing Microsoft Azure Infrastructure Solutions AZ-305.

  • Architectuur modelleren met Archimate
  • Integratie en architectuur
  • Praktijkintegratie IT Architect
  • Fase 3 – Artificial intelligence (AI)
  • De fundamenten van AI

    Deze module biedt een inleiding tot de basisprincipes van kunstmatige intelligentie, waaronder machinelearning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en andere essentiële onderwerpen. Je leert over de geschiedenis van AI, welke verschillende toepassingen er zijn en waar deze voor te gebruiken zijn, en gaat verschillende tools gebruiken.

  • AI en ethiek

    Het hoofddoel van de module is om studenten in staat te stellen ethische vraagstukken en dilemma’s binnen de context van kunstmatige intelligentie (AI) te begrijpen, te analyseren en op een verantwoorde manier toe te passen. Studenten leren belangrijke ethische modellen, richtlijnen, en wetgevingen toe te passen op AI-systemen en kunnen kritische reflecties geven over de maatschappelijke impact van AI-technologieën.

  • Cognitieve psychologie voor AI

    De module gaat over het begrijpen van de basisprincipes van cognitieve wetenschap en het uitleggen van deze principes in de context van AI-systemen. In deze module verdiepen studenten zich in cognitieve wetenschap en hoe deze principes kunnen worden toegepast op de ontwikkeling van AI. Studenten zullen leren over menselijke denkprocessen, cognitieve mechanismen en de toepassing ervan bij het ontwerpen en verbeteren van AI-systemen.

  • Introductie in machine learning (ML)

    In deze module ga je aan de slag met de basis van machine learning. Je ontdekt hoe je verschillende soorten algoritmen kunt herkennen en toepassen, zoals classificatie, regressie en clustering. Daarbij leer je wanneer je welk type machine learning gebruikt: supervised of unsupervised learning. Ook leer je het verschil tussen classificatie (bijvoorbeeld: is dit een hond of een kat?) en regressie (bijvoorbeeld: hoeveel kost dit huis?).

    Data speelt een centrale rol in machine learning. Je leert hoe belangrijk goede data is en wat er mis kan gaan als de data niet klopt: het bekende principe 'garbage in, garbage out'. je leert datasets lezen, de juiste gegevens (features en instances) herkennen en bepalen of het om numerieke of categorische data gaat.

    Verder leer je hoe verschillende algoritmen werken en wat de voor- en nadelen zijn van bijvoorbeeld een decision tree of een K-nearest neighbors-model. Je oefent ook met regressieanalyse en het valideren van je model: hoe weet je of je model goed werkt? Je leert dat meten met bijvoorbeeld precision en recall.

  • Deep learning

    Deze module gaat over geavanceerde technieken in deep learning, waarbij studenten dieper ingaan op neurale netwerken met meerdere lagen en complexe algoritmen voor taken zoals beeld- en spraakherkenning, natuurlijke taalverwerking en generatieve modellering. 

  • Praktijkintegratie AI

    Je doel is om, vanuit de rol van adviseur, ontwerper of analist, een adviesrapport te ontwikkelen dat zowel proffesioneel onderbouwd is als praktijkgericht. Als inspiratie kun je werken met bronnen zoals de EU Ethics Guidelines for Trustworthy AI en de Cognitive Load Theory van Sweller, die je helpen om de complexiteit van AI-systemen en de gebruikerservaring beter te begrijpen. Deze opdracht stimuleer je om na te denken over de aansluiting tussen theorie en praktijk en zo een waardevolle bijdrage te leveren aan zowel de organisatie als je eigen professionele ontwikkeling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 4
  • Beroepsethiek
  • Verdieping onderzoeksvaardigheden

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties en adviseurs in private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met complexe (maatschappelijke) vraagstukken en die voor oplossingsrichtingen of mogelijke oplossingen design thinking willen inzetten.

    Het hoofddoel van de module is de professional kennis en begrip bij te brengen en ervaring op te laten doen met de designthinkingmethode als denk- en werkwijze voor het komen tot oplossingen voor complexe vraagstukken die er in een organisatie leven. Daarbij leert de professional verschillende methoden toe te passen en op basis van experimenteren voor de organisatie creatieve en innovatieve oplossingen te bedenken.

  • Afstuderen

Inclusief vakliteratuur

Alle benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen en hebt meteen alles in huis om van je studie een succes te maken.

Inclusief contactdagen

Bij deze opleiding hoort een contactdag bij de module Effectief communiceren. Tijdens deze dag werk je gericht aan verdieping van je kennis en versterking van je vaardigheden. Daarbij word je begeleid door een ervaren docent. Deze contactdag is bovendien een mooie gelegenheid om je medestudenten te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen!

De contactdagen vinden twee à drie keer per jaar plaats. Aan het bijwonen van deze dagen zijn geen extra kosten verbonden.

Modules sneller afronden? Dat kan!

Tijdens de opleiding zie je voor iedere module van tevoren precies wat je gaat doen. Wat moet je na afronding kunnen? Welke onderwerpen ga je bestuderen? Hoe ga je oefenen met de stof? Welke opdrachten moet je insturen?

Is de stof (grotendeels) nieuw voor je, dan raden we je aan om de volledige module te volgen. Heb je al voorkennis of ervaring? Dan kun je zelf bepalen of je de volledige module wilt volgen, alleen bepaalde (verplichte) onderdelen, of zelfs meteen examen wilt doen. Afhankelijk van je voorkennis, kun je modules zo sneller afronden of hoef je er minder tijd aan te besteden. Je profiteert dus van maximale flexibiliteit.

Vrijstellingen mogelijk op basis van diploma's of werkervaring

Heb je al diploma’s op zak, bijvoorbeeld doordat je een kort HBO-programma van LOI Hogeschool hebt gevolgd? Of heb je al de nodige werkervaring in het vakgebied en kun je dit aantonen via een EVC-procedure? Dan is het in veel gevallen mogelijk om vrijstellingen aan te vragen en zo modules over te slaan. Je leest er alles over onder ‘Studieduur en kosten’.

Stage en werkplek

De beroepspraktijk speelt een belangrijke rol in deze opleiding. Zo ontstaat een zeer effectieve manier van leren én bereid je je optimaal voor op je toekomstige functie.

Daarnaast omvat de opleiding een praktijkleerperiode (stage). Tijdens deze periode werk je aan de ontwikkeling of versterking van je competenties. Dit doe je in een voor de opleiding relevante werkomgeving. Vaak kan dit je eigen werkplek zijn, of een andere afdeling binnen de organisatie waar je werkzaam bent.

Om praktijkervaring op te doen, moet je op dat moment dus beschikken over een geschikte werkplek.

Wat is een geschikte werkplek?

Werk je al in een voor de opleiding relevante werkomgeving? Of biedt je werkgever je de mogelijkheid om op een geschikte afdeling praktijkervaring op te doen? Dan kun je de praktijkperiode hier volbrengen.

Heb je geen relevante werkplek? Dan zul je voor het doorlopen van de praktijkperiode op zoek moeten naar een aparte werkplek.

Of je werksituatie de noodzakelijke praktijkervaring voor de door jou gekozen studie kan leveren, wordt beoordeeld door docenten van LOI Hogeschool.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • Portfolio

    Het hoofddoel van het portfolio is het inzichtelijk maken van de compentieontwikkeling van de student. In de module komt theorie aan bod over zelfreflectie en -beoordeling en de verschillende leerroutes om sturing te geven aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling. De student bepaalt zijn leerroute en stelt doelen op. Door middel van reflectieopdrachten toont een student aan alle vereiste beroeps- en opleidingscompetenties op het eindniveau van de opleiding te beheersen. Tevens voorziet de module in de studiebegeleiding door de coach gedurende de gehele opleiding.

  • Algemene beroepsoriëntatie

    Het hoofddoel van de module is dat je leert je enerzijds persoonlijk te profileren in de beroepsomgeving van de studie waarin je werkt of gaat werken door het werkveld te analyseren en de benodigde competenties en beroepscodes te relateren aan je eigen sterktes en zwaktes. Anderzijds leer je in groepsverband projectmatig samen te werken aan het in kaart brengen van bedrijfskundige en ethische aspecten van een arbeidsorganisatie. Dit alles met als doel dat je de beoogde werkomgeving en het hbo-niveau daarbinnen leert kennen in relatie tot jezelf.

    In deze module staan twee eindopdrachten: het beroepsproduct (IBP) en het projectverslag. Je maakt een van deze twee eindopdrachten om de module af te ronden. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • HTML5 en CSS

    Het hoofddoel van de module is het verwerven van voldoende kennis voor het technisch ontwerpen (niet grafisch vormgeven), bouwen en beheren van websites met behulp van HTML5 en CSS. De module is stap voor stap opgebouwd en behandelt eerst het markeren van HTML, waarna de vormgeving aan de orde komt met CSS. Door HTML en CSS gezamenlijk toe te passen, kan een technisch correcte website worden gebouwd.

  • Programmeren in JavaScript

    In deze module leer je interactieve, platformonafhankelijke webpagina's en -applicaties te maken met behulp van JavaScript en de bij JavaScript behorende voorzieningen. Je verkrijgt inzicht op de mogelijke client-side toepassingen van JavaScript.

  • PHP en MySQL

    Bij dynamische websites wordt veelvuldig gebruikgemaakt van PHP in combinatie met MySQL-databases. In deze praktische module verkrijg je de kennis en vaardigheden voor het maken van een dynamische webapplicatie met een achterliggende database. Je leert werken met expressie en controlestructuren, functies en objecten, arrays, MySQL en databases en de beveiliging van de webapplicatie.

  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • Praktijkintegratie Software development quick start

    Het hoofddoel van de module is het met behulp van HTML5, CSS3, JavaScript en PHP (inclusief MVC) en MySQL zelfstandig een effectieve, dynamische en betrouwbare applicatie realiseren die gebruikmaakt van een database.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Effectief communiceren

    Het hoofddoel van de module is dat studenten zich zowel mondeling als schriftelijk correct en effectief kunnen uitdrukken en in staat zijn een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een interculturele context.

  • IREB® CPRE Foundation

    Deze module behandelt de theoretische basis van requirements engineering en de praktische toepassing. Je kunt requirements opstellen en prioriteren met de in het vakgebied gangbare methoden en technieken. Je kunt het proces van het opstellen begeleiden en daarbij de verschillende belangen van de stakeholders wegen.

  • Programmeren in C#

    Het hoofddoel van de module is om de student (met enige programmeerervaring) in staat te stellen C# Windows-applicaties te bouwen op basis van een objectgeoriënteerde aanpak. De module behandelt eerst de fundamenten van de taal C# en begeleidt daarna de student via praktijkgerichte oefeningen naar de juiste vaardigheden om als professionele .NET-ontwikkelaar de arbeidsmarkt te betreden. De student bouwt in deze module een solide basis op om daarna in de praktijk door te kunnen groeien naar expertniveau.

  • Java programmeren

    Het hoofddoel van de module is: professionals in staat te stellen om eenvoudige programma’s te schrijven in Java (versie 8), waarbij zij gebruik maken van de juiste datatypen, operatoren, beslissingsmechanismen en herhalingslussen. Verder maken ze op correcte wijze gebruik van methoden en van de principes van overerving, ze weten hoe ze fouten en uitzonderingen moeten afhandelen en ze weten hoe ze een aantal nader te noemen klassen uit de Java-API moeten toepassen.

  • Programmeren in Python

    Gedurende deze module komen alle belangrijke algemene concepten van Python aan bod, zoals controlestructuren, functies, datastructuren, file-io en exception handling.

    U leert uw weg vinden in de uitgebreide bibliotheken met herbruikbare code. In de tool IDE (integrated development environment) Wing 101 leert u aan de hand van aansprekende opdrachten de code te maken, deze te testen en te debuggen.

  • AMBI e-CF®: Infrastructure

    Het doel van deze module is je basiskennis en inzicht te bieden in de IT-infrastructuur.

  • ISTQB® Certified Tester Foundation Level

    De student verwerft kennis en vaardigheden omtrent het testen van informatiesystemen. De module bevat alle basisvaardigheden over testen. Er wordt ingegaan op het belang van testen, het testen in relatie tot systeemontwikkeling en de fundamenten van een gestructureerd testproces. De verschillende fasen in een testproject worden toegelicht en een aantal testtechnieken worden behandeld.

  • Praktijkintegratie Software development full cycle

    In deze module laat je zien eisen en wensen binnen een praktijkopdracht te kunnen vertalen naar een functioneel en technisch ontwerp, en op basis van standaard technieken een webapplicatie te kunnen bouwen en testen. De professional toont aan in staat te zijn op heldere wijze te communiceren met belanghebbenden over de werkwijze en (deel)producten.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 2
  • Basis BPM

    Deze module geeft in de eerste plaats een introductie in de grondslagen van Business Process Management. De focus ligt op bedrijfsprocessen, de BPM-cyclus en de relatie met de INK- en BBSC-modellen. Ook komen praktijksituaties vanuit een BPM-perspectief aan bod.

  • Data and design

    Deze module behandelt de basis van het vakgebied van datamodellering en gaat in op de verschillende frameworks, modellen en tooling die beschikbaar zijn rondom data.

  • Information risk management

    Organisaties zijn in toenemende mate afhankelijk van betrouwbare informatie. Tegelijkertijd lopen ze met hun informatiesystemen allerhande risico's op ernstige verstoringen. De module Information risk management is gericht op het uitvoeren van een risicoanalyse van een wijziging in een informatiesysteem. Daarnaast is het doel om een overzicht te geven van maatregelen om de relevante risico's te mitigeren teneinde een bepaald beveiligingsniveau te bereiken.

  • Low-code en no-code development

    De snelheid waarmee organisaties moeten veranderen, is enorm toegenomen. Ook is de vraag naar complexe informatiesystemen (in welke vorm dan ook) aan het toenemen. Dit zorgt voor een enorme druk op de efficiëntie van het ontwerp/bouw en testtraject. Nieuwe methoden en gereedschappen ontstaan in een hoog tempo. Voorbeelden hiervan zijn de no-code/low-code platforms die een verbetering van de ontwikkelsnelheid laten zien van zelfs een factor 10.

    Hoofddoel van deze module is het verwerven van voldoende kennis voor het ontwerpen en bouwen van een no-code webapplicatie. De module behandelt eerst de verschillende soorten low- en no-code ontwikkelomgevingen, datamodelleren en procesmodelleren en gaat daarna in op de specifieke eigenschappen van een no-code ontwikkelomgeving waarmee een complete webapplicatie wordt gebouwd.

  • Projectmanagement - Agile

    In deze module leer je over agile werken en denken. Scrum is de methode waar de nadruk op ligt, maar ook andere agile methodes passeren de revue. Je leert over planningen en schattingen maken. Na deze module kun je berekeningen maken en volledig volgens agile werken!

  • Praktijkintegratie Software development in context

    Het doel van deze praktijkintegratiemodule is het opleveren van een (beroeps)product en/of het aantonen van een beroepshandeling in een specifieke (probleem)situatie, waarbij eerder opgedane kennis en vaardigheden geïntegreerd worden toegepast. Na afloop van deze module: 

    • Kun je kennis en vaardigheden geïntegreerd toepassen teneinde een bepaald (beroeps)product of -handeling te realiseren;
    • Ben je je bewust van de relatie tussen context, beroepsproduct/-handeling, het proces om tot dit resultaat te komen en de daarbij vereiste kennis en vaardigheden.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Werken onder architectuur

    Het hoofddoel van de module Architectuur is het bijbrengen van kennis op het gebied van de verschillen in Enterprise- en ICT-architecturen, de methodieken die er zijn voor het ontwerpen van een architectuur, het kunnen opstellen van een PSA in een project en de verschillende soorten architectuurprincipes. Na afronding van de module kun je een gedegen advies geven aan de organisatie welke architectuur het bestpassend is en onderbouwen en verklaren waarom dit zo is.

  • Software design

    In deze module worden de kandidaten bekend gemaakt met methoden en technieken om op een objectgeoriënteerde manier software te ontwerpen. Hierin wordt aandacht besteed aan het ontwerpen in van de statische structuur en het dynamische gedrag van software.

  • Secure programming

    In deze module gaat u aan de slag met veiligheidsprincipes, zoals STRIDE/ASF en SOLID. U leert hoe u risicoanalyses opstelt en privilegegrenzen aangeeft in het ontwerp van applicaties en hoe u deze aanpast om veiligheidsbedreigingen in een applicatie te voorkomen.

  • Design patterns en frameworks

    Het hoofddoel van de module is dat u als (aankomend) professional herkent welke design patterns van toepassing zijn op verschillende beoogde softwareoplossingen, welke frameworks in deze oplossingen het best gebruikt kunnen worden en welke overwegingen bij deze keuzes een rol spelen.

  • API-management

    Het hoofddoel van de module is dat de professional voor een te ontwikkelen web-API kan bepalen of deze RESTful en/of gebeurtenisgestuurd moet zijn en dat hij op basis daarvan een ontwerp kan maken, inclusief documentatie. Daarnaast moet de professional het ontwerp van een bestaande SOAP-API kunnen begrijpen en aanpassen.

  • Praktijkintegratie Software engineering

    In deze praktijkintegratiemodule ga je een opdracht uitvoeren. Je beschrijft en analyseert een complex informatievraagstuk om op basis hiervan een adviesrapport en implementatieplan op te stellen, waarbij gebruikgemaakt wordt van de opdracht, de bestaande applicatiearchitectuur, de vereisten van de software, de gewenste functionaliteiten, de technische specificaties, de te hanteren code, de betrokken stakeholders, de geldende wet- en regelgeving en de benodigde middelen en rekening houdend met de organisatorische, technische en juridische dilemma’s.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief. 
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3
  • Inleiding cloud computing

    Met deze module verkrijg je basiskennis over en inzicht in cloud computing. Hiermee kun je bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan de implementatie van cloud computing in een organisatie. Nada je de module hebt afgerond, beschik je over basiskennis van cloud computing ten aanzien van toepassing, techniek, invloed op de organisatie en gangbare cloud computing-platforms. Ook ben je dan in staat om op basis hiervan deel te nemen aan implementaties van cloud computing.

    Aan de hand van deze module kun je desgewenst het EXIN-certificaat Cloud Computing Foundation behalen.

  • IT sourcing en regie

    De rol van IT in de bedrijfsvoering wordt steeds groter. De manier waarop organisaties hun dienstverlening inkopen verandert door steeds nieuwe technologieën die beschikbaar komen en nieuwe modellen die deze technologieën aanbieden. Al deze veranderingen zorgen ervoor dat sourcing en regievoering op de sourcende partijen van groot belang is. In deze module ligt de focus op de IT-sourcingstrategie en regiestructuur voor een change van de informatievoorziening binnen een organisatie. Je leert te adviseren over het procurementproces en het ecosysteem van verschillende serviceproviders.

  • IT Economics

    De module biedt inzicht in de relatie tussen de inhoud van een IT-change of -implementatie en de financiële consequenties daarvan.​ Je leert een businesscase op te stellen en daarin expliciet het financiële component van de business case inzichtelijk te maken. Op basis van deze gegevens en aan de hand van instrumenten als NPV en IRR kun je vervolgens beoordelen wat de haalbaarheid van de businesscase is.

  • Agile organiseren

    De module is gericht op het geven van advies hoe de lifecycle van een informatiesysteem op een agile manier kan worden georganiseerd in een multisysteem-omgeving.

  • Advies- en coachingsvaardigheden

    Het hoofddoel van de module is het opbouwen van basiskennis met betrekking tot advies- en coachingvaardigheden en het toepassen van vaardigheden in de adviesrol en coachrol daarvan binnen een technische omgeving. 

  • Praktijkintegratie Software engineering in context

    In deze module gaat de student aan de slag met het effectief analyseren en beheren van softwareprojecten in een professionele context. De nadruk ligt hierbij op het ontwikkelen van een solide basis in software-engineering en projectmanagement, waarbij complexe informatievraagstukken worden gekoppeld aan praktische oplossingen. Studenten leren complexe informatievraagstukken te analyseren en relevante eisen te identificeren, met een focus op gestructureerde en onderbouwde besluitvorming. Ze ontwikkelen project- en implementatieplannen waarin methodieken worden toegepast die gangbaar zijn in de software-industrie, zoals scrum of waterfall. Studenten ontwikkelen hun vermogen om te communiceren en samen te werken, met een nadruk op rollen, verantwoordelijkheden en stakeholdermanagement en ze passen hun kennis toe door plannen op te leveren die voldoen aan professionele standaarden, inclusief een kritisch reflectieverslag.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar een van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Praktijk

    Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van de generieke hbo-competenties binnen de beroepscontext en het reflecteren op het eigen handelen.

  • Fase 3 – UX specialist
  • UX research & design

    De professional onderzoekt de gebruikersnoden en wensen ten behoeve van het ontwerp van een app middels gebruikersobservatie en interviews. De gebruikers en hun gedrag worden in kaart gebracht met behulp van standaardgereedschap en technieken in UX research. Op basis van deze inzichten ontwikkelt de student een creatief concept waarbij een optimale gebruikservaring centraal staat.

    De professional vertaalt dit concept achtereenvolgens in een papieren prototype. Met dit prototype worden gebruikerstesten uitgevoerd en op basis van de gebruikersfeedback wordt het ontwerp geëvalueerd.

    Na afronding van deze module begrijpt de student de onderscheidende waarde van een user experience benadering t.o.v. een ‘technology-led’- of een ‘business-led’-benadering. Ook heeft hij geleerd om gebruikers en gebruikersgedrag gestructureerd te documenteren en te visualiseren met behulp van gereedschap en technieken die veel door UX researchers en ontwerpers gebruikt worden. Binnen een multidisciplinair team kan hij zich opwerpen als verdediger van de belangen van gebruikers en onderscheidt hij zich van andere developers door een diepgaand inzicht in gebruikersgedrag, noden en wensen. Middels een iteratief ontwerpproces waarin de cyclus (i) ontwerpen, (ii) prototypen, (ii) testen met gebruikers en (iv) evalueren meermaals wordt doorlopen, kan hij een optimale gebruikservaring ontwikkelen.

  • User research

    Het hoofddoel van de module is je in staat te stellen de doelen, de houdingen en het gedrag van gebruikers van een aan het werkveld CMD gerelateerde media-uiting te onderzoeken, om met behulp van kwantitatieve en/of kwalitatieve onderzoeks- en analysemethoden gegevens te verwerken in een rapportage, waarbij geleerd wordt met persona’s te werken.

  • App design en development

    De module is gericht op het aanbrengen van het inzicht, de vakkennis en vaardigheden op het gebied van app design & development. Aan de orde komen het inventariseren van de wensen en eisen van de klant, het schrijven van use cases, het definiëren van rollen, het doen van aanbevelingen op functioneel gebied en accessibility, het ontwerpen van een User Interface en het ontwikkelen van een werkend prototype m.b.v. een framework dat binnen de industrie als standaard gezien wordt. Ook het testen, het verzamelen van gegevens zoals user data en user feedback en het doen van risico-analyse komen aan de orde.

  • Game development

    Deze module is gericht op ontwerpen en produceren van eenvoudige games ten behoeve van educatie en brand design. De concepten en theorie van game design worden in praktische en concrete cases ingezet waarbij programmeren, prototyperen en testen centraal staat. Je leert de games exporteren voor verschillende platforms, waaronder HTML5 en Adobe AIR, met als doel de animatie online te of als app voor mobiele devices.

  • Immersive media

    Na afronding van de module kan je:

    • VR, AR en MR toepassingen voor opdrachtgevers conceptualiseren binnen de context van brand design en educatie.
    • een 3D object, scene of animatie ontwikkelen binnen Cinema 4D.
    • een proof of concept opleveren met gebruik making van een techniek naar keuze, bijvoorbeeld WebGL, HTML5 canvas, threeJS, Babylon, Unity of Unreal engine.
  • Praktijkintegratie UX Specialist
  • Fase 3 – Test specialist
  • ISTQB® Advanced Test Analyst

    Deze module geeft een verdieping op het gebied van testen, waarbij ingegaan wordt op het testproces, de verantwoordelijkheid van de testmanager en de risico’s. Diverse testtechnieken komen aan bod en ook wordt er aandacht besteed aan de kwaliteit van software.

  • Code quality and code analysis
  • Testen in de organisatie

    De professional leert zijn eigen positie binnen het bedrijf te plaatsen, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen testwerkzaamheden op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Tevens leert de professional zijn werkzaamheden te herleiden naar de missie, visie en strategie van het bedrijf en de daarvoor relevante wetgeving door:

    • het ontwerpen van een teststrategie die compliant is met de missie, visie en strategie van het bedrijf, relevante kwaliteitssystemen en aanpalende wetgeving
    • te kiezen uit relevante elementen uit verschillende testmethodieken
    • zich bewust te worden van de inzetbaarheid van verschillende soorten testautomatisering
    • het belang van datamanagement te onderscheiden binnen het testproces.
  • API testing
  • Automated testing
  • Praktijkintegratie Test Specialist
  • Fase 3 – Security specialist
  • Certified Information Systems Security Professional (CISSP)

    Module biedt op gestructureerde wijze kennis en inzicht op het gebied van informatiebeveiliging en geeft een basis van waaruit het CISSP® examen succesvol kan worden afgelegd.
    Tijdens de module krijg je inzicht in het theoretische kader - (ISC)2 Common Body of Knowledge- van CISSP®, word je middels het oefenen van testvragen voorbereid op het examen en wordt kennis en begrip van de informatiebeveiliging vergaard.

  • Certified Ethical Hacker (CEH)

    Je ontwikkelt de kennis en vaardigheden voor de analyse van de kwetsbaarheden van vitale processen van een organisatie voor cybercriminaliteit. Verschillende technieken voor het ontwerpen, implementeren en evalueren van (organisatorische, technische en personele) cybersecuritymaatregelen worden behandeld. De technische maatregelen kun je in een veilige omgeving oefenen. Na afloop van deze module ben je voorbereid op het externe examen Certified Ethical Hacker.

  • IT Forensics
  • Praktijkintegratie Security Specialist

    Het hoofddoel van de module is gericht op het bevorderen van het cybersecurityvolwassenheidsniveau van een (fictieve) organisatie door middel van het treffen van (organisatorische, technische en personele) maatregelen, voortkomend uit een adviesrapport en bijbehorend implementatieplan dat is gebaseerd op een al verrichtte cybersecurity-audit. Wanneer je deze niet tot zijn beschikking heeft, kan hij gebruikmaken van de door de LOI ter beschikking gestelde (fictieve waarheidsgetrouwe) casus. 

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het beoordelingsrapport tot en met de definitieve versie.
  • Fase 3 – IT Architect
  • Businessarchitectuur
  • IT-architectuur met TOGAF®9

    De module TOGAF 9.2 is geschikt voor personen en professionals, zoals een Enterprise- of Business Architect, die specifiek kennis willen opdoen van het TOGAF 9.2 framework. Dit omdat zij werken in een organisatie die TOGAF 9.2 als eis stelt, een organisatie die zich wil gaan richten op het werken met TOGAF 9.2. De module is geschikt voor personen die zich willen bekwamen in het werken met TOGAF 9.2. The Open Group Architecture Framework beschrijft een standaard in de wereld van de ontwikkeling en beheer van een Enterprise-Architectuur.  

  • AWS Certified Solutions Architect - Associate

    De module is erop gericht dat je architecturale concepten in de AWS-cloud onder de knie krijgt en dat je deze kunt toepassen in het belang van een organisatie. Alle designaspecten komen aan bod: de verschillende AWS-diensten, architectuurprincipes, schaalbaarheid, veiligheid, kosten, monitoring, beheersbaarheid, beschikbaarheid en performance.

  • Designing Microsoft Azure Infrastructure Solutions (AZ-305)

    Deze module is gericht op het ontwerpen van een infrastructuuroplossing voor een IT-cloudtechnologie zoals native Azure. Onderwerpen als het ontwerpen van een beleid, compute, applicatiearchitectuur, data-integratie, authenticatie en identiteit, netwerken, beschikbaarheid, continuïteit en migratiearchitectuur worden behandeld. je kunt de basisarchitectuur en ontwikkelprincipes toepassen met de PaaS- en IaaS-mogelijkheden met een cloudtechnologie zoals native Azure.

    Na afloop ben je voorbereid op het Microsoft-examen Designing Microsoft Azure Infrastructure Solutions AZ-305.

  • Architectuur modelleren met Archimate
  • Integratie en architectuur
  • Praktijkintegratie IT Architect
  • Fase 3 – Artificial intelligence (AI)
  • De fundamenten van AI

    Deze module biedt een inleiding tot de basisprincipes van kunstmatige intelligentie, waaronder machinelearning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en andere essentiële onderwerpen. Je leert over de geschiedenis van AI, welke verschillende toepassingen er zijn en waar deze voor te gebruiken zijn, en gaat verschillende tools gebruiken.

  • AI en ethiek

    Het hoofddoel van de module is om studenten in staat te stellen ethische vraagstukken en dilemma’s binnen de context van kunstmatige intelligentie (AI) te begrijpen, te analyseren en op een verantwoorde manier toe te passen. Studenten leren belangrijke ethische modellen, richtlijnen, en wetgevingen toe te passen op AI-systemen en kunnen kritische reflecties geven over de maatschappelijke impact van AI-technologieën.

  • Cognitieve psychologie voor AI

    De module gaat over het begrijpen van de basisprincipes van cognitieve wetenschap en het uitleggen van deze principes in de context van AI-systemen. In deze module verdiepen studenten zich in cognitieve wetenschap en hoe deze principes kunnen worden toegepast op de ontwikkeling van AI. Studenten zullen leren over menselijke denkprocessen, cognitieve mechanismen en de toepassing ervan bij het ontwerpen en verbeteren van AI-systemen.

  • Introductie in machine learning (ML)

    In deze module ga je aan de slag met de basis van machine learning. Je ontdekt hoe je verschillende soorten algoritmen kunt herkennen en toepassen, zoals classificatie, regressie en clustering. Daarbij leer je wanneer je welk type machine learning gebruikt: supervised of unsupervised learning. Ook leer je het verschil tussen classificatie (bijvoorbeeld: is dit een hond of een kat?) en regressie (bijvoorbeeld: hoeveel kost dit huis?).

    Data speelt een centrale rol in machine learning. Je leert hoe belangrijk goede data is en wat er mis kan gaan als de data niet klopt: het bekende principe 'garbage in, garbage out'. je leert datasets lezen, de juiste gegevens (features en instances) herkennen en bepalen of het om numerieke of categorische data gaat.

    Verder leer je hoe verschillende algoritmen werken en wat de voor- en nadelen zijn van bijvoorbeeld een decision tree of een K-nearest neighbors-model. Je oefent ook met regressieanalyse en het valideren van je model: hoe weet je of je model goed werkt? Je leert dat meten met bijvoorbeeld precision en recall.

  • Deep learning

    Deze module gaat over geavanceerde technieken in deep learning, waarbij studenten dieper ingaan op neurale netwerken met meerdere lagen en complexe algoritmen voor taken zoals beeld- en spraakherkenning, natuurlijke taalverwerking en generatieve modellering. 

  • Praktijkintegratie AI

    Je doel is om, vanuit de rol van adviseur, ontwerper of analist, een adviesrapport te ontwikkelen dat zowel proffesioneel onderbouwd is als praktijkgericht. Als inspiratie kun je werken met bronnen zoals de EU Ethics Guidelines for Trustworthy AI en de Cognitive Load Theory van Sweller, die je helpen om de complexiteit van AI-systemen en de gebruikerservaring beter te begrijpen. Deze opdracht stimuleer je om na te denken over de aansluiting tussen theorie en praktijk en zo een waardevolle bijdrage te leveren aan zowel de organisatie als je eigen professionele ontwikkeling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Fase 4
  • Beroepsethiek
  • Verdieping onderzoeksvaardigheden

    Deze module is gericht op (potentiële) managers van organisaties en adviseurs in private en publieke organisaties, die in hun organisatie te maken hebben of krijgen met complexe (maatschappelijke) vraagstukken en die voor oplossingsrichtingen of mogelijke oplossingen design thinking willen inzetten.

    Het hoofddoel van de module is de professional kennis en begrip bij te brengen en ervaring op te laten doen met de designthinkingmethode als denk- en werkwijze voor het komen tot oplossingen voor complexe vraagstukken die er in een organisatie leven. Daarbij leert de professional verschillende methoden toe te passen en op basis van experimenteren voor de organisatie creatieve en innovatieve oplossingen te bedenken.

  • Afstuderen

Examens en diploma

Studeren bij LOI Hogeschool, zo werkt het

Examens, portfolio en afstuderen

Elke module wordt afgerond en getoetst, bijvoorbeeld met een (flexibel) examen of een praktijkopdracht. Bovendien leg je tijdens de opleiding een digitaal portfolio aan. De opleiding als geheel wordt afgesloten met een afstudeerfase.

Flexibele examens kunnen iedere werkdag worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Je kunt dus meteen examen doen wanneer je er klaar voor bent, dat scheelt een hoop tijd.

Kijk voor de examenkosten bij Studieduur en kosten.

Modules afronden met een beroepsproduct

Bij veel modules uit deze opleiding kun je ook kiezen voor afronding met validering van een beroepsproduct. Dat betekent dat je met een product uit je eigen werksituatie aan kunt tonen dat je de leeruitkomst van een module (dat wat je moet weten en kunnen) beheerst. Je hoeft in dat geval geen ander examen te doen of een extra praktijkopdracht uit te voeren. En dat scheelt je veel tijd! Meer informatie hierover vind je tijdens je opleiding in de online leeromgeving LOI Campus.

Portfolio

Je legt vanaf het begin van de opleiding een online portfolio aan, waarin je reflecteert op het leerproces en waarmee je je professionele ontwikkeling aantoont. Het portfolio is te vinden op LOI Campus, de online leeromgeving van de LOI.

Afstuderen

Aan het eind van deze HBO-bacheloropleiding voer je een afstudeeropdracht uit. De finale van je studie! Het spreekt dan ook voor zich dat je daarbij kunt rekenen op intensieve begeleiding van de docenten.

De afstudeeropdracht bestaat uit een combinatie van literatuuronderzoek en praktijkonderzoek. Het is de bedoeling dat de afstudeeropdracht wordt uitgevoerd in een voor de opleiding relevante werkomgeving. Vaak kan dit je eigen werkplek zijn, of een andere afdeling binnen de organisatie waar je werkt.

Diploma en vervolgopleiding

Je behaalt met deze opleiding een officieel en internationaal erkend HBO-bachelorgetuigschrift. Op grond daarvan mag je de graad Bachelor of Science (BSc) voeren.

De bacheloropleiding HBO Software engineering van LOI Hogeschool heeft het hoogst haalbare kwaliteitsstempel voor hoger onderwijs: de NVAO-accreditatie. De NVAO voert in opdracht van het ministerie van OCW de kwaliteitscontrole in het hoger onderwijs uit. Accreditatie van een opleiding betekent dat de kwaliteit van een opleiding positief is beoordeeld.

Deze opleiding is als deeltijdopleiding opgenomen in RIO (Registratie Instellingen en Opleidingen, voorheen CROHO) onder nummer 34479.

Extra branchediploma's

LOI Hogeschool onderhoudt al jaren uitstekende contacten met het bedrijfsleven en exameninstanties. En dat heeft veel voordelen. Sommige modules worden afgesloten (of kunnen indien gewenst worden afgesloten) met een extern examen. In die gevallen geeft afronding recht op een officieel en erkend diploma van deze organisaties. Zo worden extra diploma’s behaald zonder extra te studeren.

Alle voordelen in 90 sec.

De kwaliteitsgarantie van LOI Hogeschool

Je studeert om iets te bereiken. Dan wil je wel zeker weten dat je een opleiding volgt van hoge kwaliteit. Bij LOI Hogeschool krijg je die garantie.

Kwaliteit staat bij ons voorop. Al onze HBO-bacheloropleidingen, HBO-masteropleidingen en Associate degrees zijn geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Hét bewijs dat zij voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Bovendien zijn aan LOI Hogeschool verschillende lectoren verbonden. Zij onderhouden een (internationaal) kennisnetwerk zodat de opleiding gegarandeerd aansluit bij de nationale én internationale arbeidsmarkt. Na afloop van de opleiding heb je dan ook een diploma op zak waarmee werkgevers je graag zien komen.

NVAO geaccrediteerde opleiding DUO logo

Onze lectoren

Aan LOI Hogeschool zijn, naast alle onderwijsprofessionals, verschillende lectoren verbonden. Gepromoveerde academici met uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven en in het doen van onderzoek. Ook beschikken zij over een groot relevant netwerk in de onderzoekswereld en de beroepspraktijk.

De lectoren leggen de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en arbeidsmarkt. Ook verrichten zij (praktijkgericht) onderzoek t.b.v. de opleidingen van LOI Hogeschool. Daarbij ligt de focus op kennisvermeerdering en innovatie.

 

Daarom kies je voor LOI Hogeschool

  • Maximale flexibiliteit, jij als student staat centraal.
  • Voorkennis of ervaring? De opleiding past zich aan jóú aan.
  • Begeleiding van start tot diploma, docenten uit het werkveld.
  • Op alle fronten erkend, behaal een waardevol diploma.
  • Breed aanbod, altijd de juiste opleiding voor jouw ambitie.

Lees meer

NVAO-accreditatie

De NVAO-accreditatie is het hoogst haalbare kwaliteitskeurmerk voor hoger onderwijs en dé garantie dat je opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen, perfect aansluit op de arbeidsmarkt en internationaal erkend is. Bovendien is de NVAO-accreditatie een voorwaarde om erkende bachelor- en Ad-getuigschriften te mogen uitgeven.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatie organisatie (NVAO) is een onafhankelijke overheidsorganisatie die de kwaliteit van het hoger onderwijs bewaakt.

Studiemethode en begeleiding

Online

Bij LOI studeer je volledig op jouw manier: waar, wanneer en hoe snel je wilt. Door flexibel online studeren kun je je opleiding gemakkelijk combineren met werk en privé. Je krijgt begeleiding van ervaren docenten die altijd voor je klaar staan.

In de persoonlijke online leeromgeving, LOI Campus, volg je gemakkelijk je voortgang. Je hebt direct contact met docenten en medestudenten en je vindt er handige online tools die je helpen om slim en doelgericht te studeren.

  • Starten kan iedere dag.
  • Studeer waar, wanneer en hoe snel je wilt.
  • Altijd online begeleiding door ervaren docenten.
  • Overzicht en houvast met LOI Campus.
  • Optimaal te combineren met werk en privé. 

Studeren vanuit het buitenland

Ook vanuit het buitenland kun je zonder problemen aan de slag. Contact met docenten en medestudenten loopt gewoon via internet. Houd er wel rekening mee dat de meeste examens alleen in Nederland plaatsvinden (flexibele examens deels ook in Paramaribo en Willemstad).

Ook eventuele fysieke contact- of praktijkdagen worden uitsluitend in Nederland georganiseerd. Deze zijn soms verplicht, maar de data worden altijd ruim op tijd bekendgemaakt, zodat je je reis goed kunt plannen.

Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen.

Leren van professionals met veel ervaring

Je krijgt altijd online begeleiding. Onze docenten hebben ruime ervaring in vakgebied van je opleiding. Zij weten precies wat er in de praktijk belangrijk is en gebruiken die kennis om jou te begeleiden..

Studieduur en kosten

Studieduur

  • Wettelijke studieduur: 4 jaar (ook sneller af te ronden).
  • Kosteloos te verlengen tot 6 jaar.
  • Sneller afronden mogelijk met een hoger studietempo of door vrijstellingen.

Kostenoverzicht ontvangen?

  • Ideaal bij het gesprek met je werkgever.
  • Alle kosten overzichtelijk bij elkaar.
  • Handig bij je studiekeuze.
Nu aanvragen

Kosten

Omschrijving Bedrag
Collegegeld Online 36 x € 259,00
Examengeld LOI 36 x € 99,00
Inschrijfkosten en dossiervorming € 75,00 (éénmalig)
Let op: houd rekening met een uitgave van ongeveer € 1.993,00 t.b.v. diplomering (afgenomen door externe exameninstanties)

Betaalopties LOI

  • Betaling per maand
  • Betaling in één keer of per jaar (met 3% korting)

Goed om te weten

  • Langer studeren zonder extra kosten.
  • Alle lesmaterialen inbegrepen.
  • Binnen 14 dagen kosteloos te annuleren.
  • Geen tussentijdse prijswijzigingen.
  • Eventuele herexamens worden apart in rekening gebracht.

Betaalt je werkgever?

  • Veel werkgevers betalen (een deel van) de opleidingskosten.
  • Check of je een opleidingsbudget hebt (meestal € 750,- tot € 1200,-).
  • Is de opleiding wettelijk verplicht? Dan moet je werkgever betalen.
  • Geef op het inschrijfformulier aan of je werkgever de opleiding betaalt.

Informatie voor werkgevers

Levenlanglerenkrediet: voordelig lenen voor je studie

Iedereen tot 57 jaar kan tegen zeer gunstige voorwaarden geld lenen voor de financiering van een studie. Deze studiefinanciering voor volwassenen kan o.a. gebruikt worden voor alle HBO-bacheloropleidingen en Associate degrees van LOI Hogeschool. Je kunt een bedrag lenen tot maximaal de hoogte van het te betalen collegegeld, met een maximum van € 13.005,- (studiejaar 2025-2026). Als er literatuur is inbegrepen, wordt dit afgetrokken van het te lenen bedrag. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

Veelgestelde vragen

Kan mijn werkgever de opleiding betalen?

Ja! Veel werkgevers zijn bereid om (een deel van) je opleiding te betalen of bieden een persoonlijk opleidingsbudget. Bespreek de mogelijkheden met je leidinggevende of de HR-afdeling! Betaalt je werkgever je opleiding? Geef dit dan aan op het inschrijfformulier.

Wat doe je als software engineer?

Een software engineer houdt zich bezig met het volledige ontwikkelproces van complexe software, van ontwerp tot implementatie, testen en verbeteren. Daarbij werk je nauw samen met klanten en collega's. Daarnaast heb je een adviserende rol en vertaal je de koers van de organisatie naar de benodigde informatiesystemen.

Wat is het salaris van een software engineer?

Als HBO software engineer kun je een prima salaris verwachten. Het gemiddelde salaris van een software engineer ligt tussen; € 4.200,- en € 6.000,- bruto per maand. Wat je precies gaat verdienen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de organisatie waar je gaat werken, je ervaring en het aantal uren. De hier genoemde bedragen gaan uit van een fulltime dienstverband.

Wat is het verschil tussen een software engineer en een developer?

Het verschil tussen een software engineer en een software developer zit in de verantwoordelijkheden en de breedte van de werkzaamheden. Een software engineer houdt zich bezig met het grotere geheel van een softwareproject, terwijl een developer zich vooral richt op programmeren en implementatie.

Kostenoverzicht

De getoonde kosten zijn inclusief:

  • Collegegeld en lesmateriaal
  • LOI-examenkosten
  • Eénmalig inschrijfgeld

Kostenberekening per

Collegegeld Online 36 x € 259,00

Examengeld LOI 36 x € 3.564,00

Inschrijfgeld* € 75,00

Kostenoverzicht ontvangen

* Te voldoen in de eerste termijn