Inhoud van de opleiding HBO-programma Bewegingsonderwijs
Het korte HBO-programma Bewegingsonderwijs bevat de module 'Bewegingsonderwijs' uit de erkende HBO-bachelor Opleiding tot leraar Basisonderwijs (PABO). De opleiding leert je goede gymlessen ontwerpen en geven aan groep 1 en 2. Daarbij komen alle aspecten van bewegingsonderwijs aan bod. Daarnaast leer je buitenactiviteiten organiseren en begeleiden voor alle groepen op de basisschool én verdiep je je in bewegend leren, waarbij je deze bewegingsvorm koppelt aan bijvoorbeeld reken- of spellingonderwijs.
De opleiding is als volgt opgebouwd:
Een goede les bewegingsonderwijs
Gymlessen zijn voor kleuters vaak één grote ontdekkingsreis. Wat kan ik met mijn lichaam? Hoe moet ik iets doen? Wat durf ik en wat durf ik niet? In dit onderdeel leer je hoe je kleuters een stimulerende omgeving kunt bieden waarbij ze verschillende (motorische) vaardigheden ontwikkelen. Je leert bewuste keuzes maken in de voorbereiding van je gymlessen. Welke (combinatie van) activiteiten bied je aan? Welke instructievorm kies je? Hoe kun je een kind speelkriebels laten ervaren? En hoe kun je zorgen dat een leerling zich competent voelt in de gymles?
De kleuter in beweging
Dit onderdeel zoomt in op je ‘doelgroep’: kleuters. Hoe ontwikkelen kleuters zich? Wat is typisch kleutergedrag? En hoe zie je dit terug in de gymles? Ook ontdek je hoe je om kunt gaan met verschillen in lichamelijke, motorische, emotionele en cognitieve ontwikkeling en word je je bewust van (sub)culturele verschillen die een rol kunnen spelen.
Leerlijnen van bewegingsonderwijs
Het bewegingsonderwijs kent twaalf leerlijnen, verdeeld over drie activiteitengebieden: gymnastiek, spel en bewegen op muziek. In een gymles komen meestal verschillende leerlijnen aan bod.
In dit deel ontdek je hoe de leerlijnen in elkaar zitten en welke opbouw je het beste kunt aanhouden in je eigen lessen bewegingsonderwijs aan kleuters.
Bewegen in de brede context en bewegend leren
Dit laatste onderdeel gaat in op vormen van bewegen die meer bij de hogere groepen horen. Je leert bijvoorbeeld over buitenspelen in verschillende groepen en over themagerichte buitenactiviteiten, zoals sportdagen of sport- en spelactiviteiten tijdens bijvoorbeeld een schoolkamp. Je zult ontdekken dat hiermee niet alleen de bewegingsvaardigheid wordt gestimuleerd, maar ook vaardigheden als samenspelen, samenwerken of coachen. Daarnaast besteedt dit onderdeel aandacht aan beweging als middel. Je leert creatief op zoek gaan naar manieren om beweging in te zetten binnen andere lessen.