In het korte HBO-programma Digital marketing volg je de module Online Marketing Basics uit de erkende HBO-bachelor Commerciële Economie. De vier hoofdonderwerpen in deze opleiding zijn:
Inleiding online marketing
De opleiding start met een korte inleiding over online marketing. Daarna komen diverse marketingmodellen aan bod en hoe deze in de context van online marketing geplaatst kunnen worden. Ook biedt deze module handvatten om online activiteiten te integreren in een organisatie. Dit wordt gedaan aan de hand van het SOSTAC-model: situation, objectives, strategy, tactics, actions en control.
Strategie
Centraal in deze module staat het formuleren van een webstrategie. Zowel voor de situatie waarbij de strategie moet inhaken op bestaande marketing- en communicatieplannen, als voor een situatie waarbij een webstrategie van ‘scratch’ wordt opgezet. Het formuleren, documenteren en onderbouwen van een webstrategie komt aan bod. Hierbij wordt gekeken naar verschillende strategieën voor business-to-consumer, business-to-business en business-to-administration (overheidsinstellingen). In deze module wordt gestart met het uitwerken van de webstrategie tot een online marketingplan.
Online marketinginstrumenten
In deze module leer je welke instrumenten er zijn, wat de eigenschappen en voordelen van elk instrument zijn en wanneer je ze kunt toepassen. De module wordt afgesloten met een hoofdstuk over hoe je met deze instrumenten tot de meest optimale online marketingmix komt. De volgende online marketinginstrumenten komen aan bod:
- e-mailmarketing
- rss-marketing
- social media marketing
- viral marketing
- affiliate marketing
- search engine marketing
- link building
- banner advertising
- video advertising
- mobile marketing
- opportunity marketing
- vertical marketing.
Online marketingonderzoek en analyse
Welke rol speelt onderzoek binnen online marketing? Hoe kan een online marketeer profiteren van onderzoek? Deze vragen staan centraal in de module Onderzoek en analyse. Uitgelegd wordt hoe onderzoek ondersteuning biedt vanaf het moment van formuleren van een strategie, tot en met de evaluatie van een online campagne. Naast ondersteunend onderzoek wordt operationeel onderzoek uitgebreid behandeld. Aan bod komen:
- online marketingonderzoek
- data management en CRM
- webanalytics
- conversiegedrag
- online testing
- usability onderzoek.