In de opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inleiding in marketing
“Marketing omvat alle activiteiten verricht door ruilsubjecten, die erop gericht zijn om ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen”.
Deze definitie van marketing komt als eerste aan bod. Hoe is de marketinggedachte ontstaan en hoe is deze verder ontwikkeld in de loop der jaren. Verder gaat dit onderdeel in op marketingplanning en -strategie en met welke omgevingsfactoren de marketeer rekening moet houden.
Markt- en vraagbegrippen
Een marketeer heeft veel te maken met ‘de markt’. Wat dit precies is en welke markten er zijn, komt in dit onderdeel aan bod. Vraag en aanbod worden uitgebreid behandeld en ook de daaruit volgende economische theorieën. De sociologische en psychologische aspecten van consumentengedrag en het beslissingsproces bij consumenten en organisaties zijn ook onderdeel van het onderwerp Markt- en vraagbegrippen.
Marktonderzoek en statistiek
Marktonderzoek is een belangrijk instrument in het marketingbeleid. Dit onderdeel gaat in op het onderzoeksproces en op secundair onderzoek. Verder komen de methodes die te gebruiken zijn bij primair onderzoek aan bod. Denk bijvoorbeeld aan panels, laboratoriumexperimenten en interviews en hoe de uitkomsten van een onderzoek te verwerken en toe te passen. Ook statistische kengetallen, steekproeven, analyse en besluitvormingstechnieken worden uitgebreid behandeld.
Marketingorganisatie
Na een korte inleiding in de algemene organisatieleer gaat dit onderdeel verder in op de marketingorganisatie en de belangrijke functies binnen die organisatie. Het Marketing Informatie Systeem (MIS) komt aan bod en ook bedrijfseconomische aspecten, zoals kosten, kostprijs, kostensoorten, break-evenanalyse en financiering.
Marketinginstrumenten
Voor het uitvoeren van een marketingstrategie staan er veel instrumenten ter beschikking. In dit onderdeel worden deze behandeld. Alle elementen van de marketing mix komen hier bij elkaar. Om een idee te krijgen welke instrumenten er zijn, volgt hier een opsomming:
- Productdefinities en -classificaties
- Assortiments- en merkenbeleid
- Productcyclus en positionering
- Productontwikkeling
- Prijselementen en -veranderingen
- Prijsdoelstellingen
- Distributiebeleid
- In- en verkoopfuncties
- Communicatie- en promotiemix
- Soorten reclame
- Sales promotion, sponsoring en pr
Toepassingsgebieden marketing
Naast consumentenmarketing zijn er diverse andere toepassingsgebieden binnen de marketing, zoals business- en industriële marketing, diensten- en non-profitmarketing en detailhandelsmarketing. Een andere specifieke vorm van marketing is direct marketing, je leert wat het verschil is met ‘gewone’ marketing en hoe direct marketing in te zetten is. Ten slotte komen de in- en verkoopfuncties en de internationale marketing aan de orde.