Inhoud van de opleiding HBO-programma Marketingmanager
Het HBO-programma Marketingmanager bestaat uit vier modules en gaat in op de diverse aspecten van marketing management en de relatie tussen deze aspecten. In deze opleiding wordt de theorie direct gekoppeld aan de praktijk. De actualiteit van het vakgebied wordt in deze opdrachten nauwlettend gevolgd. Uiteraard is er ook uitgebreid aandacht voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van marketingmanagement.
Hieronder vind je een beschrijving van de inhoud van elke module.
Brand design & management
Merken als CocaCola, Apple en MacDonald’s zijn wereldberoemd. In deze module leer je hoe een dergelijk sterk merk wordt ontwikkeld. Je doet vaardigheden op in het ontwerpen van een merk, het meten van een succes van een merk en het toepassen van merken in jouw mediaproducten.
Social media management
De module Social Media heeft als insteek de bijdrage die nieuwe media kunnen leveren aan het ontwikkelen en onderhouden van relaties tussen een organisatie en haar belangrijke stakeholders. Nieuwe media zoals weblogs, wiki’s, virtuele gemeenschappen, internetfora en second life vormen bij uitstek de mogelijkheid om met allerlei groeperingen in de samenleving in contact te treden. Na afloop van de module heb je kennis opgedaan van: PR-instrumenten, nieuwe media, operationele toepassingen van PR en kun je onder meer PR als beleidsinstrument inzetten voor het behartigen van de reputatie van organisaties.
Productmanagement
Deze module gaat over productinnovatie en het innovatieproces: het vernieuwen van producten en diensten en daaraan gerelateerde onderdelen zoals verpakking, introductie, communicatie en merk, samenwerken en bedrijfseconomische afwegingen. Productinnovatie is niet ‘slechts’ het bedenken van geheel nieuwe producten of diensten. Het is een continu en ingewikkeld proces van veranderen, verbeteren en zich daarmee onderscheiden van de overige aanbieders.
Omnichannel management
Deze module gaat over de analyse, het ontwerp, de organisatie en het managen van distributiekanalen, de conflicten tussen partners in het kanaal en de relatie met supply chain management.