Baas over je carrière

Geplaatst op 10-11-2025

Baas over je carrière

2. De directieve leider

De overtuigende, directieve leider gedijt juist uitstekend bij crisissituaties en conflicten. Hij is wilskrachtig, hakt soepel knopen door en gaat recht op zijn doel af. Hij staat 24/7 ‘aan’ (‘handen uit de mouwen, aanpakken die hap!’) en verwacht dat ook van zijn medewerkers.

De directieve leider is gefocust op het eindresultaat. Het proces dat daaraan vooraf gaat, vindt hij tamelijk oninteressant, op het saaie af. Medewerkers die van nature wat afwachtend zijn, hebben baat bij dit type leider. Hij vertelt ze precies wat ze moeten doen.

Zijn valkuil? Dat-ie soms tamelijk dominant is. Hij kan over medewerkers heen walsen en duldt geen tegenspraak. Dat brengt met zich mee dat medewerkers het wel uit hun hoofd laten om het initiatief te nemen en hem hun – misschien wel briljante – ideeën voor te leggen. Zonde!

3. De resultaatgerichte leider

Deze leider heeft een scherp analytisch vermogen, herkent de grote lijnen en blinkt uit in langetermijnstrategieën. Hij is geen fan van dagelijkse beslommeringen en wil daar ook niet te lang bij stilstaan, want het gaat natuurlijk om het hogere doel. De resultaatgerichte leider weet effectief te delegeren en is van nature rationeel. Hij is een motivator, zijn glas is altijd halfvol en hij weet die positiviteit ook over te brengen op anderen. Hij is communicatief sterk en heeft vaak snel een oplossing voor problemen.

De valkuil: resultaatgerichte leiders kunnen doorslaan in hun positiviteit en langetermijndenken. Het risico bestaat dat ze probleemsituaties of conflicten op de werkvloer te makkelijk wegwuiven, waardoor medewerkers zich niet serieus genomen voelen.

 

4. De beheersgerichte leider

Deze leider is gericht op handhaving van de status quo. Hij is gestructureerd en ordelijk, en een meester in het optimaliseren van werkprocessen. Kwaliteit is belangrijk voor hem, wat de producten en diensten binnen de organisatie zeer ten goede komt. Zijn gedrag is gestructureerd en dus voorspelbaar; medewerkers weten goed wat ze aan hem hebben. Afspraken legt hij bij voorkeur schriftelijk vast. Hij neemt niet graag risico’s. De beheersgerichte leider is vakinhoudelijk sterk en kan prima ‘op de winkel passen’.

Zijn valkuil: de beheersgerichte leider kan doorslaan naar een ware controlfreak. Hij geeft medewerkers liever niet te veel ruimte om hun eigen werkzaamheden in te delen. Omdat hij erg gericht is op de inhoud, heeft hij minder oog voor sociale aspecten. Zijn focus op beheersing kan innovatie en vernieuwing in de weg zitten.

Leidinggeven kun je leren
Hoe weet je nou wat de meest effectieve leiderschapsstijl is in een bepaald geval? Dat hangt uiteraard af van de situatie maar ook van je team. Ervaren en zeer competente medewerkers zijn doorgaans gebaat bij veel vrijheid en ruimte. Relatief onervaren teamleden zullen behoefte hebben aan meer instructie en sturing.

Het mooie is: leidinggeven is te leren! Met ambitie, inzet en de juiste opleiding kun je heel ver komen. De LOI biedt op elk niveau erkende opleidingen in het vakgebied Management en Leidinggeven. Van HBO-opleiding tot gerichte cursussen. Hier lees je er alles over.

Meer over het vakgebied Management en Leidinggeven

Of je nu starter bent of je juist wilt specialiseren in het vakgebied Management en Leidinggeven, de LOI biedt erkende opleidingen op alle niveaus. Van volledige Master-, en HBO-bacheloropleidingen tot Associate Degree’s, korte HBO-programma’s en praktijkgerichte cursussen.

Bekijk het aanbod